Spørgsmål: Hvordan får jeg at vide, hvilke aftaler, Skoleindkøb tilbyder?
Svar: Når en skole har indmeldt sig i Skoleindkøb, får den adgang for så mange brugere på skolen, som skolen ønsker, til et aftalesystem. Her er der beskrivelse af alle de aftaler, Skoleindkøb formidler. Det fremgår i korte træk, hvad hver enkelt aftale indeholder, og der er adgang til detaljer om aftalen, fx en aktuel særprisliste, rabatforhold eller lignende.
Da aftalerne og priserne er fortrolige og ikke må videregives til tredjepart, skal man logge sig ind på medlemsområdet med brugernavn og kodeord.
I forbindelse med kontakt med skoler, som viser interesse i medlemskab, kommer vi meget gerne på besøg for at fortælle mere om aftalerne og tale om alle skolens indkøbsområder. Her har vi også en kort oversigt over vores aftaler og virke med.
Du er altid velkommen til at ringe til Thomas Christensen på tlf. 2077 5240 eller Nikolai Frank på tlf. 2477 2840, hvis du vil høre mere om aftalerne.
Spørgsmål: Hvilke aftaler binder man sig til, når man melder sig ind i Skoleindkøb?
Svar: En skole binder sig ikke til at bruge bestemte aftaler, når den har meldt sig ind i Skoleindkøb.
Til gengæld er der nogle af aftalerne, som kræver, at man forpligter sig til at bruge en bestemt leverandør i en periode. Før man vælger at indgå en sådan aftale, skal man altså overveje, om man ønsker dette. Fordelen vil være, at leverandøren i samme periode sikrer de pris- og aftaleforhold, som er beskrevet i aftalen. Nogle eksempler på aftaler, hvor skolen binder sig for en periode, er telefoni, el-køb og cateringaftale.
Et medlemskab af Skoleindkøb giver altså først og fremmest adgang til indkøbsaftaler for varer og tjenesteydelser, og Skoleindkøb hjælper med formidlingen af, hvordan aftalerne kan bruges. Skoleindkøb yder desuden generel rådgivning om skolens indkøb.
Endelig er det værd at bemærke, at Skoleindkøb gerne hjælper med at indhente tilbud ved større indkøb eller i tilfælde, hvor skolen er i tvivl om, hvor de bedst køber et produkt, som de ikke er vant til at købe ind.
Skoleindkøb har ingen økonomisk interesse i, om medlemmerne bruger bestemte aftaler. Skoleindkøb anbefaler derfor at vælge den løsning, som skolen selv foretrækker, ud fra en vurdering af pris og andre forhold.
Skoleindkøb er fuldt finansieret af medlemskontingentet fra medlemmerne.
Spørgsmål: Hvordan sikrer jeg mig, at jeg handler til de priser, der er aftalt?
Svar: Husk altid at nævne overfor leverandøren, at du er medlem af Skoleindkøb. Hvis du benytter en af statsaftalerne, skal du nævne, at du ønsker at handle på SKI-aftalen. Hvis du er det mindste i tvivl, om du får alle fordelene af aftalerne, skal du henvende dig til Skoleindkøb.
Særligt hvad angår gebyrer, er du oftest bedre stillet ved at handle på en aftale. Vær derfor ekstra opmærksom på, hvilke gebyrer, der fremgår af din regning. Kontakt Skoleindkøb, hvis du er i tvivl, om skolen er blevet pålagt et gebyr, som leverandøren ikke er berettiget til.
Spørgsmål vedrørende catering
Spørgsmål: Hvem har cateringaftalen ved Skoleindkøb?
Svar: Dansk Cater A/S og datterselskaberne AB Catering og BC Catering er omfattet af cateringaftalen. Prislisten er ens, uanset hvilke afdelinger af AB Catering og BC Catering, man handler med. Hvis din skole i forvejen er tilknyttet et af disse firmaer eller dem begge, viser vore analyser en besparelse på op imod 20 pct. Og du fortsætter uændret - bare med lavere priser - ved indmeldelse.
Den nuværende cateringaftale er faktisk en aftale, som udbydes af SKI og er et resultat af et offentligt udbud varetaget af SKI (Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S), men hvor Skoleindkøb også har den direkte kontakt til og samarbejde med Dansk Cater A/S. Det er blot SKI, som varetager overvågningen af, at de aftalte regler for prisregulering overholdes.
Spørgsmål: Hvor mange varenumre er der på cateringaftalen ved Skoleindkøb
Svar: Der er over 3.500 varenumre med et stort udvalg af økologiske varer, som har en særlig aftalepris. Skoleindkøb arbejder hele tiden på at tilpasse aftalens indhold efter Skoleindkøbs medlemmers behov og indkøbsvaner.
Spørgsmål: Binder en skole sig for en periode ved at benytte sig af cateringaftalen ved Skoleindkøb?
Svar: Ja, når en skole tilslutter sig denne aftale, binder man sig til at anvende AB Catering eller BC Catering som hovedleverandør af det brede udbud af fødevarer i en bestemt periode på mindst et år. Over 140 af Skoleindkøbs medlemmer har tilsluttet sig aftalen frem til og med den 30. september 2026. Skolen er dog IKKE bundet af at foretage alle køb ad denne vej. Der kan foretages supplerende indkøb fx hos landmænd, frugtavlere eller frugt/grønt- eller kødgrossister.
Spørgsmål: Hvis der er særlige ugentlige tilbud fra et firma på Skoleindkøbs aftale, kan en skole benytte sig af disse?
Svar: Ja, skolen vil få gavn sig af alle de særlige ugentlige tilbud, hvis prisen er billigere. Hvis Skoleindkøbs pris er bedre, er det den pris der betales. Og skolen kan altid vælge de varer, den ønsker, uanset om det er en vare til særpris (aftalevare) eller ej. Der kan også være et godt samarbejde med den lokale cateringleverandør om fx tilbudspris for varer, som er i fare for at gå til spilde grundet dato.